اخبار و مطالب خدمات کشور

جدیدترین مطالب ایران

اخبار و مطالب خدمات کشور

جدیدترین مطالب ایران

آشنایی با انواع سقف جدید ساختمان با قیمت مناسب

سقف درهر ساختمان به عنوان اصلی‌ترین پوشش برای جداسازی طبقات و حفظ مقاومت و یکپارچگی سازه می‌باشد. این عضو در برابر تمام بارهای وارده مقاومت می‌کند. در ساخت اکثر سقف‌ها از بتن استفاده می‌شود. در ادامه به سقف‌های متداولی که در اکثر سازه‌های مسکونی ایران مشاهده می‌شود و قیمت اجرای مناسب‌تری می‌پردازیم.

معرفی انواع سقف جدید ساختمان 

از جمله رایج ترین سقف‌ سازه می‌توان به سقف تیرچه بلوک اشاره کرد. اگر بخواهیم انواع سقف‌ها‌ را از لحاظ قیمت با هم مقایسه کنیم، سقف جدید ساختمان تیرچه بلوک از بین آنها هزینه کمتری خواهد داشت. جنس این سقف سازه‌ای از بتن می‌باشد اما از آنجایی که بتن به تنهایی در حفظ مقاومت سقف و سازه توانایی ندارد از تیرچه هم در ساخت آن استفاده می‌شود.

سقف تیرچه بلوک نوعی دال یک طرفه می‌باشد که بعد از قرار دادن تیرچه و یونولیت در دو طرف تیرها عملیات بتن ریزی انجام می‌شود. از میلگرد حرارتی نیز در اجرای این سقف برای جلوگیری از ترک خوردگی استفاده می‌شود.

مزایای سقف تیرچه بتنی

  • مقاومت مناسب
  • کاهش هزینه‌های پایه
  • سرعت بالای اجرا
  • مقاومت در برابر رطوبت و پوسیدگی

سقف تیرچه کرومیت

تصویر سقف تیرچه کرومیت

باید گفت سقف کرومیت مشابه سقف تیرچه بلوک است، یعنی سیستم اجرایی یکسانی دارند با این تفاوت که در سقف تیرچه بلوک از تیرچه‌های بتنی استفاده می‌شود ولی در این نوع سقف سازه از تیرچه فلزی استفاده می‌کنند.

اجرای سقف کرومیت شامل ساخت سقف با استفاده از تیرچه فلزی، یونولیت و بتن ریزی آن می‌باشد. این سقف از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و برای اجرای آن نیازی به نیروی کار ماهر نیست. در اجرای سقف تیرچه کرومیت می‌توان چندین سقف را به طور همزمان بتن ریزی کرد. بعد از بتن ریزی و به عمل آمدن آن سقف سازه به صورت یکپارچه در آمده و هر نوع بار وارده به سازه را تحمل می‌کند. سقف کرومیت ممکن است در انواع مختفی در پروژه‌های ساختمانی اجرا شود.

علاوه بر سقف تیرچه بلوک کرومیت می‌توان به سقف کامپوزیت کرومیت و سقف پلیمر کرومیت اشاره کرد. در بین این سه نوع سقف کرومیت، نوع تیرچه بلوک آن رایج‌تر بوده و سرعت اجرای بالاتری دارد.

سقف کامپوزیت کرومیت

در این سقف به‌جای تیرچه فلزی از تیرآهن استفاده می‌شود و به کمک دال بتنی پوشیده شده و در صورت نیاز با قالب گیری و بتن ریزی اجرای سقف را به اتمام می‌رسانند. در این سقف مصرف تیرچه به حداقل می‌رسد.

سقف پلیمر کرومیت

در اجرای این سقف سازه‌ای از بلوک پلی استایرن استفاده می‌کنند که هم وزن کل سقف را بسیار کاهش می‌دهد و هم میزان مصالح مصرفی را کم می‌کند. پس مهم‌ترین مزیت آن سبک بودن این سقف می‌باشد.

برای اجرای سقف کرومیت ابتدا تیرچه‌ها را بر روی تیر قرار می‌دهند سپس با استفاده از میلگرد حرارتی تنش‌های وارده به سقف را مهار می‌کنند. در مرحله بعد با استفاده از بلوک سیمانی، سفالی یا پلی استایرن قسمت خالی سقف را پر می‌کنند در نهایت با بتن ریزی اجرای سقف اتمام می‌شود.

مزایای سقف کرومیت

  • اجرای آسان
  • مقرون به صرفه بودن
  • اجرای سریع
  • در دسترس بودن مصالح مصرفی آن

سقف کامپوزیت

از دیگر انواع سقف سازه که جزو ارزان‌ترین سقف‌ها به شمار می‌رود، سقف کامپوزیت است. در کل به سقف‌هایی که از چند نوع ماده متفاوت تشکیل شوند کامپوزیت نامیده می‌شود.به عنوان مثال سقف‌هایی ساخته شده از فولاد و بتن نوعی سقف کامپوزیت یا مرکب است. سقف کامپوزیت شامل نوع ساده و عرشه فولای است. سقف عرشه فولادی جزو سقف‌های گران‌قیمت می‌باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اما سقف کامپوزیت ساده جزو مقرون به صرفه‌ترین سقف سازه است. اجزای این سقف شامل تیرهای فرعی، میلگرد، دال بتنی و ناودانی است. البته از ناودانی به عنوان برشگیر استفاده می‌شود. لازم به ذکر است هزینه این سقف در مقایسه با سقف تیرچه بلوک و کرومیت بیشتر است.  در اجرای این سقف از یونولیت استفاده نمی‌شود به همین دلیل با استفاده از رابیتس سقف کاذب اجرا می‌کنند.

مزایای سقف کامپوزیت

  • کم وزن بودن
  • کاهش مصرف بتن
  • اجرای آسان

انواع سقف سازه با قیمت پایه بیشتر

سقف عرشه فولادی

تصویر سقف عرشه فولادی

این نوع سقف سازه‌ای از جدید ترین متدها می‌باشد همان طور در بالا اشاره کردیم به این سقف، سقف کامپوزیت یا مرکب نیز گفته می‌شود. اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی میلگرد، ورق ذوزنقه‌ای شکل که از جنس گالوانیزه می‌باشد، بتن و گل میخ تشکیل می‌شود.

این سقف سرعت اجرای بالایی دارد ولی از لحاظ هزینه‌ خیلی گران قیمت‌تر از دیگر سقف‌های نام برده است. در دو نوع سقف عرشه فولادی مرکب و سقف عرشه فولادی غیر مرکب قابل اجرا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.