اخبار و مطالب خدمات کشور

جدیدترین مطالب ایران

اخبار و مطالب خدمات کشور

جدیدترین مطالب ایران

انواع مواد غذایی موجود در رژیم سگ‌ها و غذای مناسب سگ

آیا غذای سگ میتواند باقیمانده غذای انسان باشد؟

اگر به فکر صرفه جویی در هزینه های نگهداری سگ هستید و میخواهید با باقیمانده غذای خودتان ، سگتان را تغذیه کنید باید بدانید که ترکیب غذای انسان مناسب سگ ها نیست به خصوص وجود ، نمک ، روغن ، ادویه و مواد نگهدارنده و غیره میتواند در بلند مدت باعث کمبود کلسیم ، بیش فعالی غدد پاراتیروئید و بروز بیماریهای و مشکلات زیادی شود که در نهایت بیشتر از هزینه ای که صرفه جویی کرده اید باید خرج دامپزشک کنید.

 

بسیاری از مواد غذایی مفید برای بدن انسان از جمله سیر و پیاز و کرفس برای سگ ها خوراکی های سمی محسوب می شوند که لیست کامل خوراکی های ممنوع برای سگ ها را در ادامه مقاله میتوانید مطالعه نمایید

 

مصرف بیش از حد جگر در رژیم غذایی سگ ها باعث اودوز ویتامین آ و مسمومیت سگ ها می شود

غذاهای خانگی اغلب دارای پروتئین و فسفر بیش از اندازه هستند ولی کلسیم ، ویتامین ، فیبر و مواد معدنی ندارند.

 

گوشت خام به سگ بدهیم یا گوشت پخته

از آنجایی که گوشت خام ممکن است حاوی آلودگی هایی باشد که زمینه ساز بروز بیماریهای متعدد در بدن سگ شود باید حتما مراقب منبع تهیه گوشت خام باشید.

از سویی دیگر برخی دامپزشکان معتقدند که پخت گوشت علاوه بر از بین بردن میکروب ها باعث فعال شدن برخی مواد مغذی می شود و در عین حال برخی عناصر مورد نیاز حیوانات را از بین می برد

 

تاکنون بررسی درباره این که گوشت خام برای سگ ها بهتر است یا پخته ، انجام نمی شود ولی اگر نگران کمبود مود معدنی و ویتامین های گوشت پخته هستید میتوانید از مولتی ویتامین ها یا مکمل های تقویتی سگ استفاده کنید.

 

علت خرید غذای باکیفیت برای سگ

شاید به دلیل قیمت بالای غذای آماده و باکیفیت برای سگ ها ترجیح بدهید در خانه برایشان غذا درست کنید. مسلما غذای خانگی راحت تر و کم هزینه تر و سالم است ولی ممکن است مواد مغذی مورد نیاز سگ را به اندازه کافی تامین نکند و در طولانی مدت به کبد ، دندان و کلیه هایش آسیب جدی بزند.

 

برندهای غذای سگ باکیفیت و بسیار متنوع وجود دارند که با قیمت های متنوع عرضه می شوند و سلامت سگ های خانگی را تضمین می کند

خرید غذای باکیفیت برای سگ در طول زمان شما را از پرداخت هزینه های گزاف برای دارو ، درمان دامپزشگی و آسیب سموم و مواد نگهداری و رنگ های و مواد شیمیایی و عناصر مضر برای بدن سگ ، حفظ میکند.

 

مزایای استفاده از غذای با کیفیت برای سگ

کمبود مواد مغذی میتواند روی سلامت روحی و جسمی سگ ها تاثیر منفی بگذارید. استفاده از غذای باکیفیت که از مواد تازه و سالم تهیه شده مزایای زیر را به همراه دارد

- کاهش خارش و مشکلات پوستی

- کاهش عفونت  پوستی

- تقویت سیستم ایمنی

- بهبود خلق و خو

- پیشگیری از بیماری های گوارشی و التهابی روده

- بهبود کیفیت پوست و مو

- تقویت عضلات

- استحکام استخوان ها 

- افزایش انرژی

- افزایش رضایت از زندگی

 

انواع مواد غذایی موجود در رژیم سگ‌ها

برای انتخاب یک رژیم غذایی مناسب سگ خانگی ، باید نسبت به ویژگی ها و شرایط سنی سگتان آشنایی داشته باشید.

از آنجا که غذای سگ باید حاوی مواد مورد نیازش باشد بنابراین بین رژیم غذایی سگ و توله سگ تفاوت زیادی وجود دارد چرا که نیازهای تغذیه ای توله سگ به دلیل این که در حال رشد است با سگ بالغ متفاوت است و میزان عناصر مورد نیازشان با هم فرق دارد و حتی سگ ها با نژادهای مختلف نیاز به تغذیه متفاوتی دارند.

 

انواع مواد غذایی موجود در رژیم سگ‌ها باید حاوی پروتئین گوشت ، ویتامین ، مواد معدنی و فیبر با کیفیت و تازه و مقدار کمی کربوهیدرات و چربی باشد

اغلب دامپزشکان توصیه می کنند ترکیبی از غذای خشک و غذای مرطوب به سگ ها بدهید

 

غذاهای خشک تمام نیازهای تغذیه سگ را به صورت  همه جانبه پوشش میدهد و درکنار آن استفاده از سوپ و کنسرو سگ از کم آبی و کمبود ویتامین جلوگیری مینماید.

البته نباید غذای خشک و مرطوب را با هم مخلوط کرده و در یک وعده به سگ بدهید. وعده های غذایی سگ باید به صورت متنوع خشک یا مرطوب باشد.

 

سگ ها دستگاه گوارش حساسی دارند و عدم رعایت تغذیه مناسب میتوانید باعث بروز اسهال یا یبوست در آنها شود.

به طور کلی رژیم غذایی سگ باید دارای 70 درصد پروتئین و 30 درصد سبزیجات باشد و مقدار کمی کربوهیدرات ، ویتامین و مواد معدنی هم باید در غذا وجود داشته باشد.

 

میوه ها ، سبزیجات و صیفی جات منبع مناسبی برای تامین ویتامین ها و املاح معدنی سگ هستند که البته استفاده از غذاهای آماده ، خیال شما را از نظر متعادل بودن ترکیب تغذیه ای راحت میکند.

 

برای تغذیه سگ ها باید همیشه تعادل را رعایت کنید. به عنوان مثال :

توله سگ تا سن 4 ماهگی نیاز به 4 وعده غذایی دارد و بین 4 – 6 ماهگی نیاز به 3 وعده غذایی دارد و بعد از 6 ماهگی تا پایان عمر نیاز به 2 وعده غذایی دارد

 

برای حفظ تعادل رژیم غذایی می توانید از روش زیر استفاده کنید:

برای سگ بالغ روزانه 1 وعده غذای مرطوب و 1 وعده غذای خشک مناسب است

در صورتی میتوانید از مناسب بودن رژیم غذایی مطمئن شوید که مدفوع سگ به حالت سفت و فرم دار و به رنگ قهوه ای پررنگ باشد. در صورتی که مدفوع سگ نرم یا روشن باشد یا درگیر نفخ و اسهال شده باشد به این معنی است که رژیم غذایی اش مشکل دارد یا درگیر مشکلات گوارشی شده است.


 

نکات لازم قبل از خرید غذای سگ

در صورتی که سگ شما به غلات آلرژی دارد باید غذای خشک بدون غلات برایش تهیه کنید

اندازه کیبل های غذای توله سگ کوچکتر از غذای سگ بالغ است که باعث خفگی نشوند.

در پشت بسته بندی غذای سگ ، عبارت AAFCO نشان دهنده تاییده از سوی انجمن کنترل خوراک آمریکا است که کیفیت و متعادل و کامل بودن غذا را تضمین میکند

 

نژاد سگ هایی که جثه بزرگتری دارند نسبت به نژادهای کوچک جثه ، بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات استخوانی و عضلانی هستند بنابراین باید غذای تجاری مخصوص به خودشان را تهیه کنید

غذای سگ های مسن با توجه به سن  آنها با علایم +7 ، +8 یا +11 مشخص می شود که میتواند نیازهای تغذیه ای سگ های مسن را تامین کرده و مانع از کمبود وزن شدید در آنها شود.


 

آشنایی با انواع غذای سگ

به طوری کلی غذای سگ یا خانگی است یا تجاری و غذاهای تجاری در دو دسته غذای خشک و غذای مرطوب تقسیم می شوند

غذاهای تجاری برای سگ ها زیر نظر کارشناسان و با توجه به شرایط بدنی سگ ها فرموله ، تولید و بسته بندی می شود و به صورت خشک ، نیمه مرطوب و مرطوب در طعم های مختلف روانه بازار می شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.