اخبار و مطالب خدمات کشور

جدیدترین مطالب ایران

اخبار و مطالب خدمات کشور

جدیدترین مطالب ایران

خیز منفی در سقف اینتل دک چیست؟

سقف یکی از المان‌های اصلی و حائز اهمیت در ساختمان است که از نفوذ عوامل طبیعی همچون ریزش برف و باران، تابش مستقیم نور آفتاب، وزش باد و… جلوگیری می‌کند و در حفظ جان انسان‌ها نقش بسزایی دارد. از طرفی در دنیای مدرن و پیشرفته‌ی امروزه اصول و استانداردهای ساختمان سازی دستخوش تغییر و تحول شده‌اند و “سبک سازی ساختمان‌ها” را می‌توان یکی از اصول اصلی ساختمان برشمرد.

سبک سازی ساختمان‌ها بسته به شرایط به روش‌های متفاوتی امکانپذیر است که استفاده از سقف و دیوار پیش ساخته یکی از متداول‌ترین روش‌های سبک سازی است. جالب است بدانید که سقف پیش ساخته به هنگام وقوع زلزله معمولا آسیب نمی‌بیند و در غیر این صورت به علت وزن سبکی که دارد؛ خسارات مالی و جانی کمتری وارد می‌کند. امروزه بطور گسترده از این سقف ها برای پوشش سقف سوله استفاده می شود.

این اصول تا جایی اهمیت پیدا کرد و مورد توجه قرار گرفت که امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، روش‌های جدید ساختمان سازی جایگزین روش‌های پیشین شده‌اند و از متریال پیش ساخته برای ساختمان سازی استفاده می‌کنند.

استفاده از مصالح پیش ساخته سبک مزیت‌های زیادی دارد که نظر پیمانکاران و مهندسان ساختمانی را به سوی خود جلب کرده است. از مهم‌ترین مزیت‌های سازه‌های پیش ساخته می‌توان به کم‌تر بودن هزینه ساخت و ساز و مقرون به صرفه بودن هزینه‌های نهایی برای عموم افراد اشاره کرد. چراکه در این روش نسبت به روش‌های قدیمی:

  • به نیروی کار کمتری نیاز است و در نتیجه برآورد هزینه‌های نهایی ساخت‌وساز کاهش می‌یابد.
  • مصالح پیش ساخته ارزان‌تر از مصالح سنتی ساختمان سازی است.

خیز منفی در سقف اینتل دک

سقف پیش ساخته به سقف‌هایی گفته می‌شود که در محیط اولیه (کارگاه یا کارخانه) ساخته شده و سپس در محیط ثانویه (محل استقرار سازه) مونتاژ می‌شود. سقف‌های پیش ساخته برای مناطق زلزله‌خیز بیشترین کارایی را دارند. در هنگام وقوع زلزله سقف پیش ساخته سبک می‌تواند از جان شما محافظت کند. اما سقف‌هایی با مصالح سنگین، نه تنها هیچ‌گونه محافظتی از شما نمی‌کنند بلکه به دلیل احتمال بالای ریزش، خود یک تهدید بزرگ محسوب می‌شوند.

در قسمت‌های قبل به خیز منفی در سقف اینتل دک اشاره کردیم. اما استفاده از این سقف‌ها چه مزایایی نسبت به مصالح سنتی ساختمانی دارد؟ بالا رفتن سرعت اجرای پروژه‌ها در صورت استفاده از سقف‌های پیش ساخته از مهم‌ترین علت‌هایی است که مهندسین ساختمانی به این خاطر استفاده از این سقف‌ها را توصیه می‌کنند. اما استفاده از این متریال‌های نوین برتری‌های دیگری نیز دارد:

  • نازک‌تر بودن سقف و دیواره‌ها، منجر به افزایش فضای داخلی ساختمان می‌شود.
  • میزان مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.
  • در هر اقلیمی و با هر شرایط آب و هوایی امکان نصب آن‌ها وجود دارد.
  • وزن سبک آن‌ها، هزینه فونداسیون و به طبع آن هزینه نیروی کار را کاهش می‌دهد.
  • امکان اجرای پروژه‌های ساختمانی بدون بر جا ماندن نخاله‌های ساختمانی که تهدیدی برای محیط زیست به شمار می‌روند وجود دارد.
  • قابلیت جابه‌جایی و استفاده از آن‌ها برای پروژه‌ای دیگر را دارند.

با توجه به این موارد، استفاده از سقف پیش ساخته ارزان نه تنها توجیه اقتصادی دارد، بلکه از جهات بیشتری دارای برتری‌هایی است که منجر به استفاده روزافزون آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی شده است.

سقف پیش ساخته LCP

یکی از انواع سقف‌های پیش ساخته که بسیار مورد توجه است، سقف‌های LSP هستند. سقف‌ lsp ترکیبی از فولاد و بتن سبک است. این سقف به صورت کاملا پیش ساخته در کارگاه ساخته شده و سپس به محل پروژه منتقل می‌شود. این سقف در کارگاه همزمان با اجرای اسکلت‌بندی و فونداسیون ساختمان، بر اساس نقشه‌های اجرایی و دهانه‌های مورد نیاز ساخته می‌شود.

پس از ساخته شدن سقف سبک lsp، قطعات ساخته شده به محل نصب منتقل می‌شوند و قطعات در دهانه مورد نظر قرار می‌گیرند. این سقف‌ها عایق بسیار مناسبی برای صوت و حرارت هستند و برای ساختمان‌های مسکونی یک گزینه ایده‌آل به شمار می‌روند.

مزایای سقف‌های پیش ساخته LSP

از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از نوع سقف می‌توان به کاهش قابل توجه وزن سازه اشاره کرد. وزن هر متر مربع از این سقف‌ مرکب تقریبا 80 کیلوگرم است. با کاهش بار تحمیلی به سازه‌های ساختمانی، می‌توان عمر مفید سازه را افزایش داد. اما استفاده از این سقف پیش ساخته ارزان دارای مزایای بیشتری است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از این سقف نیازی به آرماتوربندی، بتن ریزی و قالب بندی ندارد و این امر سرعت به اتمام رسیدن پروژه را بسیار افزایش می‌دهد.
  • ارتفاع سازه، به دلیل کم‌تر بودن ارتفاع این سقف کاهش می‌یابد.
  • میزان لرزش و ارتعاش در این سقف نسبت به دیگر سقف‌ها مانند سقف‌های کامپوزیت یا عرشه کم‌تر است.
  • هزینه‌های ساخت‌وساز کاهش می‌یابند چراکه در صورت استفاده از این سقف، وزن سازه، ارتفاع آن و ابعاد فونداسیون کاهش می‌یابد.
  • این سقف دارای تاییدیه از نظام مهندسی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.